سپید لحظه ها
۲۱ اسفند ۱۳۸۵
  رپورتاژ تلویزیونی به مناسبت روز جهانی زن


دیروز ساعت دو بهد از ظهر کانال تلویزیونی فونیکس "PHOENIX" به مناسبت روز جهانی زن رپورتاژ بسیار عالی و دیدنی نشان داد. از وضعیت زنان مستقل به کار و مشکلات هماهنگ کردن زندگی شقلی با زندگی خصوصی و پرورش کودک در آلمان نشان داده شد. به همچنین از فعالیتهای مختلف زنان ترک فمنیست، چه مذهبی مترقی و چه غیر مذهبی، زندگی کاری و خصوصی زنان تحصیلکرده و مستقل، جایگاه آنها در اجتماع و نگاه آنها به خود و اجتماع پیرامون که بسیار عالی بود و از تظاهرات روز زن در ترکیه که چه شورور انگیز بود و چه دوست داشتم که من هم میتونستم بین آنها باشم. قطعه بعدی در مورد موقعیت زنان در ایران بود. در مورد چادر، در مورد اینکه زن موجود درجه دوم به شمار میاد و در این مورد که در مقابل خشونتهای پدران، برادران و همسرانشان حمایتی از طرف قانون به آنها نمیشود و امکان بردن شکایت به دادگاه را ندارند. به این ترتیب برخی از آنها تبدیل به قاتل همسرشان و یا شریک جرم در قتل همسرشان شدند. در ادامه فیلمی نشان داده شد از زنان در بند در زندان اوین که به جرم متهم به قتل همسر حکمهای طولانی شاملشان شده. به گفته گوینده برای پر کردن این فیلم که به زبان آلمانی نام آن "Mein Mann, mein Herr" میباشد، اولین باری بوده که خانمهای خبرنگار کانال "ARTE" اجازه ورود به زندان اوین را پیدا کردند. در فیلم اول راهروهای زندان نشان داده میشود تقریبن بدون همهمه ، رفت و آمد و آرام است که دلیل آن بر طبق تحقیق فیلمبردار این است که زنان زندانی اکثرأ برای تحمل فشارهای عصبی در روز داروهای آرامش دهنده و تخمیر اعصاب میخورند. در ادامه مصاحبه با چند تنی از زنان در بند که مجرم به قتل همسرانشان بودند نشان داده شد. کلمه مناسبی برای تشریح احساس و وضعیت خودم در امتداد دیدن این صحنه ها و مصاحبه ها پیدا نمیکنم، از خود و ازدواج خود ، خشونتهای ممتد همسر و چگونگی مرتکب شدن به عمل قتل همسرشان میگفتند. یکی از آنها توسط پدرش در سن دوازده سالگی مجبور به ازدواج شده بود. در امتداد صحنه ها زنی نشان داده میشود که بعد از هفده سال آزاد شده بود و در این مدت یک بار هم اجازه خروج از زندان را نداشته. فیلمی از جهات و بعدهای مختلف دیدنی، قابل تأمل، عمیق و با ارزش. آیا اگر قانون به اندازه لازمه از حقوق این زنان حمایت میکرد و آنها به موقع میتوانستند طلاق بگیرند و زندگی نوی با حمایت ارگانهای مدنی و اجتماعی میتوانستند برای خود و فرزندان خود شرو ع کنند سرنوشت آنها به زندان منتهی میشد که بهتریت سالهای جوانی خود را در آنجا به سر برند؟ آیا منجر به نابودی و قتل یک انسان میشد ؟ آیا کودکان آنها بی سرپرست میشدند؟ آیا....
متأسفانه نتوانستم نسخه ای از فیلم پیدا کنم که در کامل کردن این مطلب بتونم بگذارم. سعی میکنم که با کانال فونیکس تماس برقرار کنم و در این مورد پرس و جو کنم، شاید موفق شدم.
ادامه فیلم در مورد باند های دزدی و فروش دختران جوان در کشورهای اروپای شرقی برای خودفروشی و وضعیت آنها بود. با دختری که بعد از گذران ماه ها بدترین شرایط و بعد از فرار دوم موفق به رهایی از دست فروشندگان حود شده بود.
در آخر فیلم با هدف نشان دادن زندگی زنانی که وضعیت بهتر و خوشبختتری دارند محله ای از مکزیک نشان داده شد که در آنجا به جای سیستم پاتریاشال، سیستم ماتریاشال حکم میکند. مردان سر زمین کار میکنند و فروش اجناس در بازار و حساب و کتاب مالی دست زنان است. زنان تصمیم گیرنده هستن و تمام اداره امور زندگی و شکل پرورش فرندان به دست زنان است. جالب اینجاست که اینطور تصور میشود که در قدرت بودن زنان در آنجا نشان دهنده ایمانسیپاتسیون آنها با مردان است در حالی که در واقع اینطور نیست. زنان بعد از کار روزانه در بازار و سر و کله زدن با مشتری ها وقتی به خانه بر میگردند فرصت استراحت و آرامش ندارند. در خانه تقسیم نقشها ی بین مرد و زن همام نقشهای سنتی است. وظیفه پخت و پز غذا و تمیز کردن خانه به عهده زنان است و مردان در گوشه ای لم میدهند و منتظر غذا میشوند که با این حساب کاره زنان چند برابر میشود. به نظره من این قسمت دیگر تقصیر خودشان است. تنها فرقی که در آنجا دیده میشود این است که زنها " آقا بالا سر" ندارند و خودشات تحکم کننده هستند. به هر حال راه حل مقابله با سیستم پدر سالاری مثلمأ یک سیستم مادرسالاری نیست. نمونه های آن در نقاط دیگر مثل مالزی (اگر درست حدس زده باشم) هم وجود دارد.

پی نوشت: از راوی عزیز و دوست داشتنیم سخنانی پر لطف و محبت به مناسبت روز زن هدیه گرفتم که بسیار شادم کرد. براش نوشتم که در پست جدیدم درجش میکنم. خوب مگه میشه آدم از راوی گل سخنان زیبا هدیه بگیره و پزش را نیاد ؟ -:))

سپیده ی گل من سلام
روز زن بر تو نازنین مبارک باد
واقعأ نازنین هستی و دلداری هایت را در روزهای سختی که داشتم رو از یاد نمیبرم
حیف که کم می نویسی
اما خوش حالم که هستی
همیشه باش
مینو
مرسی مینوی پر محبت ، مرسی برای وجود نازنینت.
-----------------------------------------
 
Comments:
سلام سپیدجان
میدونی چه نکته ای هب نظر من در رپرتاز تلوزیونی جالب و مهم اومد؟:اینکه برای دفاع از حقوق زن یا نمایاندن وضعیت وی هیچگونه جداسازی صورت نگرفته و برنامه با محوریت زن و مشکلات وی درست شده ؛چیزی که حتی در نگرش فمنیستهای ایرانی نیز به ندرت قابل شماهده است.
قربانت نی لبک
 
سلام نرگس جان خوشحال میشم برای باز تر کردن مطلب در مورد جدا سازی بیشتر توضیح بدی
مرسی
سپیده
 
سپیده جان در مورد راوی مهربان و عزیز مان حق با شماست .
اما در مورد این حقوق زنان در ایران نمیدونی دلم چقدر پره . میگم آقا بالاسر بودن رو نخواستیم همین که حقمون رو پایمال نکنند کافیه .
شنیدی که گفتند عزرائیل بین مردم بچه تقسیم می کنه طرف گفت بچه منو نگیره بچه ازش نخواستم .
شهربانو
 
سپیده عزیزم من هم به تو روز جهانی زن رو تبریک مگم
پری
 
وای پری جان خوب عزیزم چه خوشحال شدم که از کامنت دریافت کردم.من هم به همچنین روز زن را به تو خانم گل تبریک میگم. مدت زیادی که ازت خبری ندارم و نگرانت بودم. جای وبلاگت هم که چقدر خالیه و ای کاش که وبلاگت را نبسته بودی که دوستان بتونند از مطالب موجود در آن استفاده کنند.امیدوارم که هر جا که هستی سالم و تندرست باشی و در هدفهات موفق.خوشحال میشم که هر از گاهی ازت خبری داشته باشم.
میبوسمت عزیزم
سپیده
 
سپیده جان رادیو قاصدک در بخش گفتگو ها هم مطلب کوتاهی در مورد من نوشته و هم مصاحبه رو گذاشته . امیدوارم بتونید بشنوید .
شهربانو
 
سپیدجان
منظورم این بود که برای مطالعه وضعیت زنان تنها نرفته فمینستهای متعلق به بخشی خاص از جامعه را بررسی کنه و به هر نوعی از آن پرداخته،مثلا مذهبی ها ،غیر مذهبی ها و...
نی لبک
 
سپیده جان سال نو مبارک .
شهربانو
 
سلام سپید لحظه های عزیز
از آشنایی با شما و بلاگ تون خیلی خوشحالم و همچنین از لطفی که نسبت به من داشتید تشکر می کنم.
با آرزوهای خوب
 
سپید گل
سال نو ات مبارک!
مرسی ار پیام زیبایت.
نی لبک
 
سلام
وبلاگ.::آخرین حرف::. با مطلبی در مورد ((دو نوع شیوه عمل جراحی تغییر جنسیت ترانس سکشوال های مرد به زن)) به روز شده است.
منتظر شما هستم.
همیشه سلامت باشیم تا بهتر زندگی کنیم.
 
سلام
وبلاگ.::آخرین حرف::. با مطلبی در مورد ((دو نوع شیوه عمل جراحی تغییر جنسیت ترانس سکشوال های مرد به زن)) به روز شده است.
منتظر شما هستم.
همیشه سلامت باشیم تا بهتر زندگی کنیم.
 
"زندگی اجتماعی" با زنان نامرئی به روز شد
 
salam sepideye aziz
hale shuma???
fek mikardam alan ke be inja biam kolly poste jadid mibinam
ama didam ke webe ziba va jazabe shuma ham mesle chand ta az webe digar dooostan up nashude
va hamchenan haman matalebe ghabli dar web mojoode
omidvaram zooodtar inja ro ba matalebe mofidetoon be rooz konid
mamnoon az hamrahie hamishegitooon
 
ارسال یک نظر



<< Home
تمامی حقوق مادی و معنوی مطالب و محتویات این وبلاگ متعلق به نویسنده وبلاگ میباشد.به مطالب میتوانید با اطلاع قبلی به دارنده وبلاگ لینک دهید.متشکر

نام:
مکان: آلمان